2 december 2014

Goed wonen voor iedereen, ook in de binnenstad.

“Goed wonen voor iedereen” moet volgens de PvdA het uitgangspunt van de gemeente moeten zijn. Dit betekent dat er voor iedere doelgroep plaats zou moeten zijn in de stad: Voor jong én oud, voor rijk én arm. De gemeente is hierbij de binnenstad uit het oog verloren. Dit is voor de PvdA een doorn in het oog. Ook in de huiskamer van de stad moet het goed wonen voor iedereen zijn.

Van de huidige bewoners in de binnenstad is de helft jonger dan 27 jaar. Er wonen momenteel dus ontzettend veel jongeren in het centrum. Wanneer we niet snel iets doen zal dit percentage jongeren snel verder toenemen. Deze groep drukt daarmee andere doelgroepen, zoals gezinnen, ouderen en een en tweepersoonshuishoudens de binnenstad uit. Huisjesmelkers verdienen op dit moment goud geld met het ombouwen van bestaande woningen tot studentenhuizen. Bestaande woningen worden hiermee uit het woningbestand onttrokken. Hierdoor blijft er steeds minder woonruimte voor andere doelgroepen over de verdringing van de stadjer uit de binnenstad vraagt om krachtig optreden door het stadsbestuur.

De PvdA deelt de opvatting samen met andere partijen dat het toepassen van maatwerk hierbij ideaal zou zijn. Een voorbeeld hiervan zou zijn om bij de toekenning van vergunningen tot het ombouwen van bestaande huizen rekening te houden met het aantal bestaande kamerverhuurpanden in de straat. Deze aanpak maakt het specifiek sturen op straatniveau mogelijk.

Hoe ideaal ook, deze manier van werken staat nu nog in de kinderschoenen. Het college is zeer kortgeleden begonnen met een experiment in de Schildersbuurt. Het zal enige tijd duren voordat deze aanpak ook bijvoorbeeld in de binnenstad toegepast kan worden. In de tussentijd zullen huisjesmelkers snel hun kans grijpen om zo veel mogelijk woningen om te bouwen tot studentenhuizen. Daarom zou het stadsbestuur nu krachtdadig moeten optreden om te zorgen voor een binnenstad waar iedereen kan wonen.

Het bepleiten van maatwerk mag niet gelijkstaan aan het niet nemen van verantwoordelijkheid. Groningen kent een 15% norm voor wat betreft het aantal kamerverhuurpanden per straat. Deze norm waarborgt het evenwicht in de wijken. De norm geldt momenteel echter niet voor de binnenstad. Dit maakt de binnenstad kwetsbaar. Afgelopen maand heeft de raad het bestemmingsplan binnenstad vastgesteld. Dit bestemmingsplan biedt een betere bescherming tegen het volbouwen van de binnenterreinen in het centrum. Hiermee is wat de ons betreft echter de kous nog niet af. De binnenstad verdient wat ons betreft specifieke maatregelen die sturen op het waarborgen van de evenwichtige samenstelling in dit gebied.

Maarten van der Laan