28 januari 2015

Koers van de PvdA Groningen

Na de nederlaag bij de Gemeenteraadsverkiezingen heeft de afdeling Groningen een commissie aan het werk gezet om de politieke koers tegen het licht te houden.

De opdracht luidde:
“Het ontwikkelen van een visiedocument waarin het profiel van de PvdA Groningen wordt beschreven met een verbinding naar de maatschappij en het huidige politieke klimaat. Welke stappen zijn er nodig om dit te bereiken? Daarnaast is het de taak hoe wij als PvdA met een duidelijke visie onze kiezers in de wijken de komende vier jaar gaan opzoeken en spreken”.

Discussieavond:
Inmiddels heeft de commissie een tussentijds verslag klaar en wil de commissie en het afdelingsbestuur graag met jullie van gedachten wisselen over de inhoud hiervan. Daarom wordt er op donderdag 12 februari in het Treslinghuis een discussieavond georganiseerd. De avond begint om 20.00 uur.
Het verslag van de commissie heet ‘Hergrunnen’ en is hier te lezen. De presentatie over dit verslag hier.

Samenvattingen en stellingen
Om het debat over Hergrunnen goed te kunnen voeren heeft de commissie de inhoud samengevat in zes stellingen en vragen:
1. Meer ruimte:
– Geven we de stadjers meer ruimte.
– Neemt de stad meer ruimte ten opzichte van Den Haag.
– Is de politiek faciliterend of……. kiezen we weer voor een meer sturende overheid en politiek.
2. Arbeid & kapitaal:
– Betaalde arbeid is niet zaligmakend.
– Nieuwe vormen van arbeid en beloning moeten meer worden gestimuleerd!
– De PvdA kiest wel/niet voor een basisinkomen.
3. Veranderende economie:
– We willen meer ruimte voor een veranderende economie met minder regelgeving en een levendige binnenstad.
– We willen meer en betere (ov) voorzieningen naar ommeland en Noord-Europa.
4. We wonen leefbaar en delen samen duurzaam onze publieke ruimte:
– Om het samenwonen in de wijk beter te organiseren en de leefbaarheid te verbeteren moeten meer regels worden gesteld.
– Betaalbaar en duurzaam wonen moet meer prioriteit krijgen door het investeren in energiebesparing of meer sturen op lage woonlasten.
5. Samen zorgen voor elkaar
– Met de huidige veranderingen op het gebied van zorg, jeugdzorg en participatie zijn we op de goede weg.
6. Verheffing en identiteit
– Zonder verheffing geen sociaal-democratie!

Graag nodigen wij jullie uit om bij het debat van 12 februari aanwezig te zijn.

Haije Wind, secretaris PvdA Groningen
Jose van Schie, voorzitter commissie Hergrunnen