8 februari 2017

Meer doen om werkzoekende te helpen!

Nu de economie aantrekt, moet de gemeente meer doen om mensen aan het werk te helpen, vindt PvdA-fractievoorzitter Carine Bloemhoff. ‘Groningen doet het hartstikke goed, maar er zijn nog altijd 10.000 werkzoekenden in de bijstand. Hoe komen zij uit de uitkering?’

Groningen laat de laatste tijd mooie cijfers zien. Het aantal banen in Stad groeit flink, ook voor mensen met een arbeidsbeperking. Bedrijven en Groningse overheden spraken af om 935 van deze moeilijke banen te creëren. Het werden er 1740, ruim 800 meer! ‘Complimenten voor de bedrijven en overheden’, zegt Bloemhoff. ‘In Groningen geven we het goede voorbeeld.’

Actieve houding
Ook het gemeentelijke plan om dit jaar 1000 Stadjers via sociaal aanbesteden (social return) aan het werk te helpen spreekt de PvdA aan. ‘Wij juichen zo’n grote ambitie toe’, zegt PvdA-raadslid Jan Pieter Loopstra. ‘Om dat aantal werkelijk te halen moet de gemeente meer maatwerk leveren en dus aansluiten bij vaardigheden en voorkeuren van mensen. Ook moeten zij gemakkelijk kunnen doorstromen, zodat zij breed ervaring kunnen opdoen. Wij willen graag weten hoe de gemeente deze twee zaken gaat regelen.’