15 januari 2016

Nieuwjaarstoespraak afdelingsvoorzitter

Deze toespraak is uitgesproken op de Nieuwjaarsbijeenkomst van 14 januari 2016.

Welkom Partijgenoten,

Allereerst gelukkig nieuwjaar en alle gezondheid en politieke hoogtepunten toegewenst!

Nieuwe ronden, nieuwe kansen. Nieuwe voorzitter, nieuwe bestuursleden. Een nieuwjaarspeech moetPascalRoemers je een keer meemaken. Dit is voor mij het moment. Mijn eerste moment, want ik ben van plan om dit nog een aantal keren te gaan doen. Nu maar hopen dat het niet te saai, te lang, te nou ja, gewoon teveel blabla is. Maar wat moet je nu allemaal in een speech meenemen? Gaan we het hebben over 2015 of gaan we kijken naar de toekomst? Kijken we vooruit naar 2017, het jaar waarin we de landelijke verkiezingen hebben? Of misschien nog wel een jaar later: het jaar dat wij in Groningen de gemeenteraadsverkiezingen hebben.

Ik kan het niet nalaten om even kort terug te blikken naar wat we hebben bereikt in 2015. Vanuit het bestuur zijn belangrijke stappen gemaakt, stappen die ons kunnen helpen voor de komende jaren. Hoe we dit scherper kunnen maken, kom ik later op terug. Politiek gezien hebben we een aantal ontwikkelingen gehad die ik toch kort wil benoemen. Het is nu een jaar geleden dat Peter den Oudsten als nieuwe burgemeester namens onze partij werd geïnstalleerd en meteen een goede indruk achterliet als boegbeeld voor Groningen met je suis Charlie, nu precies een jaar geleden, en zich duidelijk liet zien tijdens de vluchtelingen welkom manifestaties. Kortom een stevige bestuurder waar de stad behoefte aan heeft! Onze fractie heeft een aantal mooie resultaten behaald. Denk hierbij aan de aanpak van de schijnconstructies bij het Forum en de Sontbrug, het in dienst nemen van gebouwenbeveiligers bij de gemeente, oude gesubsidieerde banen die zijn omgezet in gewone dienstverbanden voor buurtconciërges en accommodatiebeheerders. De overgang van nieuwe zorgtaken naar de gemeente heeft niet tot grote ongelukken geleid. Onze fractie heeft scherp aan de wind gezeild op dit onderwerp en blijft dit doen is mij toevertrouwd. Daarnaast heeft de fractie middels een amendement gezorgd voor een extraatje van €140 euro voor chronisch zieken en gehandicapten. Op het gebied van wonen zijn resultaten gehaald met de verdere ontwikkeling van het Ebbingekwartier en Meerstad. De verkoop van het aantal woningen neemt weer toe.

Vooruit kijken is het devies van onze landelijke voorzitter Hans Spekman. Laten we dat dan gaan doen. Als relatief nieuwkomer binnen de afdeling heb ik geen “rugzakje”. Dat is mooi, mooi voor mij en mooi voor de afdeling. SamenNieuwjaar03 met de bestaande bestuursleden en met de nieuwe mensen in het bestuur gaan we er vol voor. In april zullen er misschien bestuursleden vertrekken en nieuwe bestuursleden bijkomen. Ik heb al met een aantal nieuwe mensen gesproken die graag iets zouden willen betekenen voor de PvdA. Het kan dan zo maar zijn dat we, met een zo goed als nieuw bestuur, de kar gaan trekken. Tegelijkertijd is dat allemaal nieuwe energie die ervoor gaat zorgen dat we als afdeling er staan en voor gaan! Ik vind dat we als afdeling zichtbaar en toegankelijk moeten zijn, niet
alleen onze wethouder en onze fractie, maar ook wij als afdeling: bestuur en leden!

Het plan van Hans Spekman waar hij spreekt over de Stroom, omarm ik. Hans zegt in zijn stuk iets heel belangrijks: Door de initiatieven van mensen in dorpen en steden te steunen en groot te maken, maken wij van die onderstroom van verandering een bovenstroom. We gebruiken ons netwerk, onze infrastructuur, onze kennis als ondersteuning voor initiatieven die daar om vragen. Daar ligt voor ons de uitdaging! Het op locatie vergaderen van de fractie vind ik een supergoed initiatief. Afgelopen maandag zat de fractie in de Weijert. Nienja en ik waren hierbij aanwezig. We hebben daar geluisterd naar de mening van stadjers over de zuidelijke ringweg, maar ook de zorg die zij hebben over de jeugd in de wijk en de problemen in hun eigen woningen. We hebben afgesproken om een actiedag te organiseren in de wijk. De PvdA samen met de bewoners in actie voor een betere leefomgeving. We kunnen dat echter veel beter uitnutten. Door maandelijks te canvassen bijvoorbeeld. Onze fractie gaat nu voor de vergadering canvassen. Door vanuit de afdeling een week eerder in de wijk te gaan canvassen kunnen we meer mensen bereiken. Daarmee zijn er twee canvasrondes per wijk, dat zijn 24 momenten per jaar dat we in ieder geval aanwezig zijn in de wijken van Groningen. Dit vergt iets van vrijwilligers, maar ook van het bestuur. Maar het is van belang om op deze manier gebruik te maken van de kennis van de mensen: de bewoners van de gemeente Groningen! Verbinding maken met ons electoraat, dat is belangrijk!! Dat lukt ons alleen door toegankelijk en zichtbaar te zijn.

Toen ik als kind opgroeide in Beijum, hadden ouders van een oude jeugdvriend een affiche met daarop de tekst “Stel je voor er komt oorlog en niemand gaat er naar toe”. Die tekst heb ik altijd onthouden, een simpele tekst, maar zooo waar. De realiteit is echter heel anders. Nog steeds gaNieuwjaar02an mensen ernaartoe en tegelijkertijd willen mensen daar niet zijn. Die mensen, die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld verdienen een veilig bestaan en onderkomen. Dat is een verantwoordelijkheid die we samen in Europa, in Nederland en dus ook in Groningen moeten nemen. Het bieden van fatsoenlijke opvang aan vluchtelingen en mensen op een goede wijze laten integreren is onze prioriteit. Wij moeten daarin helpen. Niet alleen zorgen dat we mensen in het gebied opvangen, maar als de vraag komt voor de stad om vluchtelingen op te vangen, wij daarvoor gaan. Mooi dat veruit de meeste inwoners van de gemeente Groningen en een unanieme raad vluchtelingen welkom heten. Begin december heeft de stad twee bijeenkomsten gehouden over de komst van twee centra in de stad. Begin dit jaar volgt de beslissing over twee azc’s. Natuurlijk was er emotie, maar het bleef bij woorden en dat is goed. Te vaak zien we helaas dat het om welke reden dan ook fout moet gaan tijdens een dergelijke bijeenkomst. Een compliment voor onze bestuurder Roeland van der Schaaf en compliment vooral voor de stadjers.

Mijn vrouw, Erica, had ons aangemeld voor een eat-en-meet met een vluchteling. Dit initiatief om mensen een avond te voorzien van een goede maaltijd en een gebrekkig Google translate gesprek is hartstikke mooi. Een mooiere manier om elkaar te leren te kennen, te begrijpen is er niet. Helaas hebben wij geen vluchtelingen mogen ontvangen. Er zijn blijkbaar, gelukkig, teveel stadjers die een vluchteling wilde helpen.

Een mooi initiatief begin dit jaar van onze eigen partijgenoten in de provincie. Diverse afdelingen uit de provincie hebben nieuwjaarsrolletjes met slagroom uitgedeeld in de noodopvang voor vluchtelingen in Groningen. Een mooi initiatief dat past bij onze partij. Daarmee ben je als partij zichtbaar, daarmee laat je zien dat je solidair bent en dat je wilt helpen waar het nodig is, dat moeten we uitdragen! Een prachtig voorbeeld zoals Hans Spekman dat graag ziet denk ik, maar evenwel een signaal dat door de verbinding te leggen met de verschillende afdelingen in de provincie er mooie dingen kunnen ontstaan.

We moeten ons voorbereiden op de verkiezingen die er de komende tijd aankomen. Als we kijken naar de peilingen moeten we volgens Hans Spekman ons niet laten leiden, toch dienen we wel rekening te Nieuwjaar01houden met de tendens dat we met minder mensen een sterke partij moeten neerzetten. Dat betekent enerzijds zichtbaar te zijn binnen onze eigen gemeente en anderzijds mensen te enthousiasmeren om deel te nemen aan het politieke debat. We moeten straks een lijst kunnen neerzetten met goede raadsledenkandidaten, kandidaten die staan voor de sociaal-democratie, mensen die ons en de stad verder helpen. Maar we moeten niet vergeten dat we bijna 1100 leden hebben in de stad. Laten we hen ook vragen, daar waar het kan, om mee te helpen, ook al is het maar een klein percentage. Daarvoor zullen we vanaf dit jaar hard moeten werken om samen met de afdelingen in het gewest een goede campagne te gaan neerzetten voor de landelijke verkiezingen en later voor de gemeenteraadsverkiezingen. Het doel voor de komende twee jaren moet dan ook zijn om leden te binden en te werven uit alle geledingen van de bevolking en het opzetten van thema-bijeenkomsten, eventueel samen met andere lokale politieke partijen.

Tot slot
Samen is niet alleen, van ik naar ons. Dat is hier van toepassing. Door de handen in een te slaan en gebruik te maken van elkaars kwaliteiten kunnen we ervoor zorgen dat we niet alleen zichtbaar zijn, maar dat we weten door slimme verbindingen meer voor elkaar te
krijgen. Ik sta open voor goede ideeën, daarom ben ik elke vrijdagmiddag op het Pand. Iedereen is welkom en de koffie staat klaar. We moeten weer een ontmoetingsplek worden, een plek waar iedereen zich thuis voelt. Met het versterken van het verenigingsgevoel en
gezamenlijke inzet kunnen we de fractie nog beter faciliteren. De eerste stappen zijn hier al in genomen. Carine zal maandelijks aanschuiven bij de Pandgroep, ikzelf zal regelmatig met de pandgroep om tafel zitten. Als bestuur zullen we nauwer contact gaan onderhouden met de werkgroepen. Dit allemaal om een betere afstemming te hebben voor de fractie, zodat op thema’s beter geleverd kan gaan worden.

Om te zorgen voor een mooie en gezellige en vooral inspirerende afdeling moeten we niet alleen intern gericht, maar ook naar buiten toe zorgen dat we gezien worden. Dat betekent dat we met laagdrempelige activiteiten, zoals speeddaten met raads- en statenleden, rondleidingen door het gemeentehuis, politieke gastcolleges op middelbare- en mbo-scholen, projectgroepen voor politieke actualiteit, politieke cafés, etc. mensen moeten interesseren in de politiek. Momenten waar niet alleen leden, maar ook niet leden kunnen komen. Maak het toegankelijk, maak politiek toegankelijk, maak onze partij weer toegankelijk. Wij zijn er voor iedereen, laten we dit dan ook maar uitstralen!

Pascal Roemers
Voorzitter afdeling Groningen