2 februari 2017

PvdA wil onderzoek naar indicaties huishoudelijke hulp

Hoeveel Stadjers krijgen onterecht geen huishoudelijke hulp? Dat wilde de PvdA van de gemeente Groningen weten. De FNV meldde in een zwartboek 48 missers. ‘Is dit het topje van de ijsberg?’, vraagt PvdA-woordvoerder Krista Boogaard.

Waar gehakt wordt vallen spaanders. De overgang naar de nieuwe Wmo was een forse operatie en dus is het onvermijdelijk dat er dingen mis gaan. ‘Maar het gaat wel om kwetsbare Stadjers en dus moeten we scherp zijn’, zegt Boorgaard. ‘Nu het stof optrekt zien we dat sommige mensen een verkeerde indicatie hebben gekregen. Heel vervelend! De gemeente moet dit gelijk corrigeren. En we zijn blij dat dit gebeurd is.’

Hulp mijden aanpakken!
In een zwartboek leverde de FNV 46 ‘meldingen’ aan. Daarvan heeft de gemeente er inmiddels 28 onderzocht, zo leert navraag. Wat blijkt: bijna allemaal, 27 mensen krijgen te weinig hulp bij het huis schoonmaken. Schokkend, vindt de woordvoerder. ‘Zijn dit excessen? Of is er meer mis? Wij willen precies weten hoeveel mensen wel recht hebben op deze ondersteuning en dat niet krijgen.’

Uit gemeentelijk onderzoek blijkt verder dat 1 op de 5 Groningers geen of minder huishoudelijke hulp afneemt vanwege de hoge eigen bijdrage. En 1 op de 4 Stadjers die geen hulp meer krijgt doet het huishouden nu zelf. Boogaard: ‘Hebben zij geen hulp meer nodig? Kunnen zij dit in eigen kring regelen? Prima! We zijn dan ook blij om te horen dat de gemeente dit onderzoekt.’