PvdA: zorg dat er genoeg betaalbare plekken blijven voor kunstenaars

23 juni 2021

Voorkom dat betaalbare atelierruimte in de toekomst verdwijnt in Groningen. Dat is deze woensdag de oproep van PvdA raadslid Diederik van der Meide aan het gemeentebestuur.

Biotoop blijft al behouden
Eerder dit jaar stelde de PvdA samen met GroenLinks al vragen over de toekomst van de Biotoop en Hortus in Haren. De partijen wilden voorkomen dat het terrein met atelierruimte en botanische tuin in handen zou vallen van beleggers. Gelukkig bleek de gemeente bereid te zijn om in gesprek te gaan met de RUG over een overname. Daarmee blijft de creatieve plek met veel atelierruimte voorlopig behouden in onze gemeente.

Meer atelierruimte in gevaar
Hoewel dat een mooie overwinning is, ziet PvdA raadslid Diederik van der Meide een bredere trend in Groningen, waarbij betaalbare werkplekken voor kunstenaars dreigen te verdwijnen in de toekomst. Van der Meide: “Deze atelierruimte is nu nog in handen van corporaties als Patrimonium en Lefier, maar door landelijke regelgeving zien zij dit binnenkort niet meer als hun verantwoordelijkheid. Het gevaar is dat de panden een nieuwe bestemming krijgen en veel kunstenaars daarmee hun werkplekken verliezen. Dat moeten we voorkomen in Groningen”.

Behoud werkplekken voor kunstenaars
Daarom vraagt de PvdA deze woensdag aan het gemeentebestuur om te kijken naar manieren om genoeg betaalbare atelierruimte te behouden in Groningen. “Kunstenaars zijn belangrijk voor een creatieve en bruisende stad als Groningen. Het zou doodzonde zijn als er straks geen ruimte meer voor hen is in onze gemeente”, aldus van der Meide.