12 juli 2017

Raadsbrede steun voor betere aardbevingsregeling

Sebastiaan Ruddijs

Amsterdam, Utrecht, Eindhoven en Groningen. Vier ‘booming’ steden met een oververhitte woningmarkt en een grote bouwopgave. Verschil? Alleen in Groningen bepaalt de NAM wat wel en niet gebouwd mag worden en moeten kopers zelf voor meerkosten opdraaien. Dat moet anders, vindt het stadsbestuur bij monde van PvdA-wethouder Roeland van der Schaaf. En de gemeenteraad onderstreepte dat vandaag nog maar eens!

Ja, er is een nieuwbouwregeling. En nee, de stad is het daarmee niet eens. ‘De NAM vergoedt een te laag percentage van de meerkosten voor aardbevingsbestendig bouwen’, legt PvdA-raadslid Sebastiaan Ruddijs uit. ‘Kopers en ontwikkelaars moeten dus zelf bijlappen. Of zij zijn aangewezen op een andere regeling, de zogenaamde maatwerkregeling. Die kost veel tijd, waardoor nieuwbouw enorme vertraging oploopt. Het betekent dat het lastiger wordt om appartementencomplexen te bouwen. Nu al zien we dat er te weinig gebouwd wordt voor de oververhitte woningmarkt.’

Geen saaie blokkendozen
Een belangrijk gevolg van de maatwerkregeling is dat de stad feitelijk onder curatele van de NAM staat. ‘Want de NAM heeft veel invloed op ontwerp en constructie’, aldus Ruddijs. ‘En wij willen geen saaie blokkendozen.’ Ruddijs vindt dat de NAM de schade die zij veroorzaakt niet mag afwentelen op kopers en bouwers in de stad.

Ruddijs is ook zwaar teleurgesteld in de Nationaal Coördinator Groningen. ‘Die faciliteerde als oliemannetje deze regeling die niet in het voordeel is van de stad.’

Steun en vragen
Ruddijs vroeg namens de hele raad het interpellatiedebat van vandaag aan en stelde onderstaande vragen:

1. Wat is de status en werking van de nu vigerende nieuwbouwregeling? De stad is niet akkoord en de NAM en NCG hebben de wensen van de stad immers vooralsnog niet overgenomen.
2. In hoeverre loopt de stad nog steeds vertraging op bij het realiseren van onze bouwopgave?
3. Heeft het college intussen al een inschatting gemaakt van de reeds geleden bouwvertraging of bouwproject- annuleringsschade?
4. Heeft het college ook een beeld van het persoonlijk leed dat kopers in Groningen hebben ondervonden als consequentie van de forse vertraging van de bouw van hun nieuwe huis of appartement?
5. Wat kan de stad (eventueel met juridische stappen) doen indien NAM en NCG geen goed onderbouwd percentage willen gebruiken voor de procentuele vergoeding?
6. Wat kan de stad doen als er geen van de NAM onafhankelijke maatwerkregeling komt?