Raadsfracties zorgen zelf voor gratis menstruatieproducten op openbare locaties

6 juli 2022

Vandaag dienen de Groningse raadsfracties een motie in om menstruatie-armoede in Groningen aan te pakken. Ze vragen het gemeentebestuur om met een plan te komen om meisjes en vrouwen te ondersteunen om uiteindelijk menstruatie-armoede uit te bannen in Groningen. Tot dat dit plan er ligt zorgen de raadsfracties zelf voor gratis tampons bij meerdere openbare gebouwen in de stad.

Eerdere vragen
Eerder in maart 2021 stelden de PvdA-raadslid Els van der Weele en Stadspartij 100% voor Groningen raadslid Yaneth Palacio Menger al vragen aan het college om dit armoedeprobleem aan te pakken. Van der Weele: “Een op de 10 meisjes en vrouwen in deze gemeenten heeft namelijk geen geld om tampons of maandverband te kopen. En erger nog; zij zijn dan aangewezen op alternatieven. Zakdoekjes, een oude krant, een sok. Of je tampon heel lang laten zitten.” Dit heeft niet alleen gevolgen voor de hygiëne maar dat veroorzaakt ook infectieziekten. Sommige van deze vrouwen en meisjes komen hierdoor niet hun huis uit tijdens hun ongesteldheid. Menger vult aan: “Ze missen vaker school- of werkdagen en kunnen daardoor niet meedoen in de samenleving. Dat maakt het niet alleen een armoedeprobleem, maar ook een participatie- en emancipatieprobleem.”

Vrouwenstrijd
In de raad werd afgelopen 15 juni door Comite Vrouwenstrijd wederom aandacht gevraagd voor menstruatie-armoede, omdat volgens hen de gemeente nog te weinig stappen gezet had om het probleem aan te pakken. Van der Weele kwam toen met het idee om ook zelf actie te ondernemen: “Zolang we dit in onze gemeente nog niet geregeld hebben, wil ik samen met andere partijen het goede voorbeeld te geven. Dus tot het geregeld is zullen de fracties de openbare gebouwen in de gemeenten zelf voorzien van gratis menstruatie-producten”.

Motie
Vandaag roepen daarom PvdA, Stadspartij 100% voor Groningen, Student & Stad, SP, GroenLinks, VVD, D66, PvhN, CU, PvdD, en CDA het gemeentebestuur op om met een voorstel te komen om mensen te ondersteunen met als doel menstruatie-armoede uit te bannen. Daarnaast willen de raadsfracties zelf de ruimte krijgen om gemeentelijke openbare ruimten te voorzien van gratis tampons en maandverband totdat het college komt met een passend voorstel. Van der Weele zet alvast de eerste stap: “Ik zal vanavond alvast de eerste toiletten van ons gemeentegebouw voorzien van gratis menstruatie-producten.”