3 augustus 2015

Themabijeenkomst Armoedebeleid

THEMA: Wat doet de 2e Kamerfractie van de PvdA aan beleid om armoede in Nederland te bestrijden?

Wanneer: Vrijdag 11 september 2015
Plaats:      Haddingestraat 10 in Groningen
Inloop:      Vanaf 16.00 uur
Start:        16.30 uur – 18.30 uur

In 2012 schetste het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) voor honderdduizenden Nederlanders (664.000 huishoudens) een beeld van te weinig geld in de portemonnee hebben voor eten en drinken, voor kleren en vakantie.

Vooral ook wonen drukt op de uitgaven van de mensen met een klein inkomen. De achterstand op huur of hypotheek groeide, aldus het CBS. Acht op de tien huishoudens met risico op armoede ondervindt directe financiële problemen en ziet zich steeds vaker genoodzaakt geld te lenen. In de Tweede Kamer en door het kabinet (Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken) is toen met zorg gereageerd op dit beeld. Minister Asscher wees er op dat de werkloosheid ‘dramatisch hoog’ is. Als iemand zijn baan verliest, heeft dat een enorm effect op zijn inkomen, zei de minister. ‘De werkloosheid is het grootste probleem van Nederland.’ Asscher zei toen dat staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken de armoede onder vooral kinderen zou aanpakken. Veel gemeenten hebben vanaf toen prioriteit gegeven aan armoede bestrijding. Hoewel verschillende gemeenten druk doende zijn om de armoede te bestrijden trekken velen de conclusie dat het beeld anno 2015 nog steeds zorgelijk is.

Daarover willen wij praten met woordvoerders van de PvdA fractie in de 2e kamer. Wat doet de fractie van de PvdA in de 2e kamer aan beleid? Welke voorstellen/suggesties over armoedebestrijding heeft de fractie voor het ombudswerk van de PvdA? Welke voorstellen zijn in de workshops van de Pandgroep PvdA Groningen gedaan en kunnen gemeenten en de landelijke politiek wat mee?

Iedereen is welkom!

Daarnaast zijn speciaal uitgenodigd de PvdA raadsleden en bestuurders uit alle gemeenten in de Provincie Groningen en belangstellenden uit allerlei organisaties en politieke, religieuze en andere maatschappelijke groeperingen.

Keklik-Yucel

De presentatie wordt verzorgd door PvdA 2e kamerlid Keklik Yücel, Emancipatie, Arbeid en zorg en Familierecht

Zie ook het Factsheet Armoedebestrijding dat is opgesteld naar aanleiding van de Workshop armoedebeleid gehouden juni 2015

Voor meer informatie en/of toelichting kunt bellen met:
Sjak Rijploeg – 06 45 34 43 17
Wim Wijnolts – 06 11 29 72 99
Martin Winter – 06 85 11 32 26

Klik hier om aankondigingen van themamiddagen per email te ontvangen.