22 januari 2016

Verslag wijkfractie De Wijert

Verslag wijkbijeenkomst PvdA fractie in de Wijert.
Maandag 11 januari in de Vondelflat.

Aanwezig: circa tien buurtbewoners , de raadsfractie van de PvdA en enkele bestuursleden van de PvdA.

Huisvesting:
Achterstallig onderhoud van woningen in de omgeving van de Spieghelstraat. Diverse gebreken, gebrekkige ventilatie, afbrokkelen muren, slecht stucwerk, lekkages en schimmel. De Huismeesters – de woningcorporatie heeft de wijk deels gerenoveerd, maar blijkbaar niet alles en niet altijd even goed. Er waren aanvankelijk sloopplannen.

Jeugd en jongeren:
Er zijn zorgen over de sociale samenhang in de wijk; problemen in gezinnen, problemen met jongeren; activiteitencafé functioneert niet voldoende, ook het MFC spreekt niet iedereen aan. Ligging van Tamarisk en sfeer bij Tamarisk is niet onverdeeld positief. MJD laat werk deels opknappen door vrijwilligers. De leefbaarheid gaat achteruit. Niet alle speelplekken zijn goed gepositioneerd. met name jeugd van 9-12 jaar heeft weinig mogelijkheden. Wij-team is nog niet echt gestart. Fractie zoekt toenadering met Wij team.

Vuurwerkoverlast:
Mede op initiatief van de PvdA zijn er dit jaar voor het eerste enkele vuurwerkvrije zones ingesteld (rond de twee ziekenhuizen, begraafplaatsen en de Kinderboerderij Stadspark). De maatregelen worden geevalueerd (op het moment van vergaderen was er nog geen evaluatie beschikbaar). Dit n.a.v. een vraag vanuit de bewoners: de PvdA vindt dat er vooralsnog ruimte moet blijven voor het afsteken van vuurwerk want behalve dat het schade en overlast veroorzaakt is het ook mooi en gezellig.

Verkeer in de wijk:
Een deel van de bewoners verzet zich heftig tegen de verkeersmaatregelen vanwege de nieuwe zuidelijke ring. De PvdA maakt hard voor goede en voldoende communicatie vanuit het projectbureau de gemeente. Dit is van belang zodat de bewoners invloed hebben op de uitwerking van de inrichtingsplannen. De fractiewil graag met de wijken praten over de opties om de hinder van de nieuwe verkeersstromen in de wijken Helpman, De Wijert en de Oosterpoort te beperken. Er zijn vragen ook of er voldoende groen is in de wijk en er zijn zorgen over de uitstoot van fijnstof in de Vondellaan (o.a. bij het nieuwe gebouw van de Tamarisk) en bij de monden van de deksels in de ring. De PvdA hoopt dat de bewoners mee blijven denken en mee  blijven praten en kritisch blijven.

Beheer Openbare Ruimte Groningen (BORG):
De indruk  bestaat dat er wel wat meer zwerfafval is, dat zowel door de bewoners als door scholieren wordt achtergelaten. Op sommige plaatsen zijn de afvalbakken te klein. Daar ontstaat dan soms wel eens rommel. Men is zeer tevreden over de voetbalkooi maar niet over het speelveld.

Diversen:
Sommige bewoners maken zich zorgen voer de verkeersveiligheid en vragen zich af of een 30-km zone geen oplossing is. De PvdA geeft aan dat een 30-km zone alleen echt werkt als er echte fysieke verkeersmaatregelen genomen worden. Anders houden de automobilisten zich toch niet aan de maximumsnelheid.

Slotconclusie:
De PvdA stelt voor om wat uitgebreider de wijk te bezoeken, overdag, bijvoorbeeld op een zaterdag, om de problemen die aangesneden zijn verder te verkennen (waaronder ook de speelhal); ook worden er afspraken gemaakt voor enkele specifieke acties richting Wij-teams en via de wethouder Wonen ook over de huisvesting. Dat is geworden zaterdag 27 februari van 10.00-13.00 uur. nadere informatie op de wijkwebsite en de website van de PvdA.

Diederik van der Meide
Gemeenteraadslid PvdA Groningen