29 maart 2016

Verslag Wijkfractie in Lewenborg

De PvdA-raadsfractie verruilt regelmatig het stadhuis voor een bijeenkomst in een van de Groningse wijken. Afgelopen maand waren de PvdA’ers in Lewenborg te vinden, waar ze met bewoners over de volgende thema’s spraken.

Werkgelegenheid:

De werkloosheid in Groningen is hoog, te hoog vinden zowel de raadsleden als de bewoners. Terwijl werk juist zo belangrijk is, ook om bijvoorbeeld uit sociale isolatie te komen. Een bewoner gaf aan plannen te hebben om meer Lewenborgers aan het werk te krijgen, in de klassieke ‘maakindustrie’, bijvoorbeeld in lege panden. Volgens raadslid Jan Pieter Loopstra gebeurd dit al in Selwerd, waar met succes een ‘wijkbedrijf’ is opgericht en hij heeft dan ook wel oren naar dit voorstel. Mailadressen worden uitgewisseld en de afspraak is om hierover in contact te blijven.

Burgerparticipatie en vrijwilligerswerk:

Er gebeurd op dit vlak zeer veel in Lewenborg! Bijvoorbeeld de LeRoy-gebieden die al jaren door vrijwilligers gerund worden, ‘de Oude Bieb’, die de gebruikersovereenkomst voor hun pand recent voor 4 jaar verlengd hebben of ‘Golvend Lewenborg’ die 3 maand geleden groots begonnen zijn. Maar ook de vele vrijwilligers bij bijvoorbeeld STIP, het Dok of de vlindertuin mogen niet vergeten worden. Helaas hebben deze projecten soms wel moeite met het vinden van genoeg vrijwilligers, waardoor ze soms niet kunnen doen wat ze zouden willen doen. Er werd gesproken over de mogelijkheid om mensen in de bijstand of met een uitkering te verplichten om vrijwilligerswerk te gaan doen. Maar de PvdA-raadsleden gaven aan daar niet zoveel voor te voelen, verplicht vrijwilligerswerk is immers geen vrijwilligerswerk meer. Wel zou de gemeente nog meer in moeten zetten op het activeren van mensen door vrijwilligerswerk, het geeft immers voldoening en helpt mensen betrekken bij de samenleving.

Minimabeleid:

Bij de bewoners waren veel zorgen over armoede in Lewenborg, hier werd dan ook uitgebreid over gesproken. Vooral het stigma wat nog om armoede heen hangt is een groot probleem en voorkomt dat mensen gebruik maken van de regelingen die er nu zijn, zoals de witgoed-regeling of het Kindpakket. De raadsleden moedigen het dan ook aan dat juist ‘de Oude Bieb’ eraan werkt om deze taboes in Lewenborg te doorbreken. Maar op gemeentelijk niveau zou hier ook meer aan gedaan kunnen worden, iets wat de raadsleden zeker meenemen naar het Stadhuis.

Overige zaken:

Maar naast deze 3 grotere thema’s werden ook nog flink wat andere zaken besproken. Zo kwam de grofvuil-regeling aan bod, aardbevingsschade, woon-overlast, maar ook de vraag waarom het CJG binnenkort verhuist uit hun mooie nieuwe pand. Genoeg te bespreken dus!

De raadsfractie kijkt dan ook terug op een nuttige en leuke avond. We gaan zeker wat doen met de input van de bewoners en zijn benieuwd waar dit op langere termijn in resulteert.  Ten slotte willen we alle aanwezige bewoners nogmaals bedanken en de lezer graag wijzen op de volgende wijkfractie in de Hoogte op 25 april (in het Alleta Jacobshuis).