Huis-aan-Huis gaan is het belangrijkste onderdeel van de campagne. Het is dan ook helemaal niet gek als je een paar vragen hebt. Lees hier alles wat je moet weten over onze Huis-aan-Huis campagne.

We voeren een campagne waarin we met zoveel mogelijk verschillende mensen in gesprek willen gaan over wat zij belangrijk vinden. Dat is niet alleen interessant, maar ook nog eens super gezellig! Je gaat namelijk met een hele groep campaigners door de wijk en achteraf is er tijd voor nog meer gezelligheid.

Doe mee: huis aan huis

Iedere week gaan wij deur aan deur om zoveel mogelijk mensen te overtuigen. Dat kunnen we niet zonder jou!

in welke wijk woon jij?
Privacy(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Veelgestelde vragen over huis-aan-huis

Waarom gaan we Huis-aan-Huis?

We gaan Huis-aan-Huis omdat het een belangrijke, leuke en effectieve manier is van campagnevoeren. Direct kiezerscontact is een intensieve maar efficiënte manier van campagnevoeren. Direct kiezerscontact houdt in dat er één op één contact is tussen een kiezer en een campaigner. We maken onze beweging zichtbaar voor mensen aan de deur, voorbijgangers en social media gebruikers.

Hoe werkt zo'n gesprek?

Het is erg makkelijk om een gesprek aan te gaan. Aan de hand van een paar basisvragen kan je zo een gesprek starten. Goede, brede en algemene vragen zijn bijvoorbeeld: "Wat vind je belangrijk in je buurt?" "Wat vind je fijn aan hier wonen en wat kan er beter?" Wat belangrijk is om te weten is dat je geen robot bent die een lijst afwerkt. Je moet gewoon even op zoek naar een haakje en vervolgens een goed gesprek hebben.

Heeft het wel zin?

Uit onderzoek door GroenLinks van de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 blijkt dat in wijken waar vrijwilligers langs de deuren gingen het stempercentage voor GroenLinks steeg met 2 tot 3 procentpunten. In wijken waar GroenLinks al groot was is dit effect nog sterker; namelijk 6 tot 7 procentpunten.

Wat doen we met de verhalen die mensen ons vertellen?

We zorgen ervoor dat de verhalen (en eventuele zorgen) goed vastgelegd worden en indien nodig bij het juiste gemeenteraadslid uitkomen. Als mensen met ons in contact willen blijven vragen we om hun contactgegevens en zetten we deze ook door. Huis-aan-Huis gaan is een belangrijke manier om input te verzamelen voor de gemeenteraad.

Is het niet eng?

Nee. Het is natuurlijk niet raar om het de eerste keer spannend te vinden. Je weet immers niet wie er de deur open doet nadat je hebt aangebeld. Echter blijkt uit ervaring dat vervelende gesprekken een extreem hoge uitzondering zijn. De meeste mensen voeren graag een gesprek over wat ze belangrijk vinden. Mensen praten nou eenmaal graag over zichzelf. Als mensen geen interesse hebben in GroenLinks-PvdA of geen tijd hebben voor een gesprek geven ze dat eigenlijk altijd heel beleefd aan.

Ik ben geen politieke junkie. Is dat een probleem?

Absoluut niet! Je niet per sé op de hoogte te zijn van alle recente politieke ontwikkelingen of alle standpunten van GroenLinks-PvdA. Je bent geen standpuntenrobot. We doen dit ook niet om mensen te overtuigen, maar om mensen te horen. In zo'n gesprek communiceer je vanuit (jouw eigen) waarden en die kan je nooit mis hebben.

Wanneer kan ik meedoen?

Check de agenda om te zien wanneer we de eerstvolgende campagnedag organiseren. Je vindt hier alle informatie die je voor die dag nodig hebt.

Ik kan maar eventjes meedoen of moet misschien eerder weg.